CHIP TUNING
Modifiye sektörü son bir kaç yıldır büyük bir hızla gelişiyor. Türk tüketicisinin tepkisi hayli yüksek. Geçmişte yabancı kaynaklarda gördüğümüz başkalaşmış otomobillere artık ülkemiz yollarında da rastlıyoruz. Hemen hemen herkesin birinci modifiye adımları içerisinde uyguladığı chip tuningin temelinden ne yatıyor? İşlem nasıl gerçekleşiyor? Sizler için chip tuning operasyonlarını mercek altına yatırdık…
Günümüz otomobilleri elektronik sistemlerle kontrol edilen motorlara sahip. Motorun performans, emisyon ve tüketim değerleri işletim sistemi içerisindeki küçük bir chip tarafından ayarlanıyor. Chip tuning, bu chipin yeniden programlanması anlamına geliyor. Bu programla motorun gizli kalmış gücü ortaya çıkarılıyor. Fakat yanlış bir programla performansı düşen hatta hiç çalışmayan bir otomobille bile karşılaşabilirsiniz. Bu nedenle bu işlem mutlaka bilgili kişiler tarafından gerçekleştirilmeli…
Gizli gücü ortaya çıkarın
Otomobilin yarı iletkenlerden oluşan elektronik beyni değişik iklim koşullarında bile motora zarar gelmesini engelleyebilecek ve yeterli performansı sağlayabilecek şekilde çalışmasını sağlamakla görevlidir. Beyin kalitesiz yakıtla, kavurucu sıcaklarda ya da hava basıncının azaldığı dağlık bölgelerde motorun zarar görmeden çalışması için gerekli emirleri verir. Eğer otomobilinizi tolerans gerektiren bu gibi durumlarda kullanmıyorsanız chip tuningi gönül rahatlığıyla yaptırabilirsiniz. Böylece motoru değişken koşullarda korumak için bırakılan toleransları geri alabilir ve motorunuzu güçlendirebilirsiniz.
Motor gücünü artıran bu yöntemin faydası genellikle yüksek devir seviyelerinde hissedilir. Düşük devirlerdeki performans artışıysa hissedilemeyecek kadar azdır. Bu konudaki tek istisna motorun gaz pedalı hareketlerine daha duyarlı hale gelmesi. Chip tuningde çoğunlukla devir kesiciye müdahale edilerek daha yüksek devir yapması sağlandığından performans artışı belirgin bir biçimde hissedilir.
Her otomobile chip tuning uygulanır mı?
Öncelikle chip tuning uygulanacak otomobilin motoru ve elektrik sistemlerinin kontrol edilebilmesi gerekiyor. Eski nesil karbüratörlü mekanik motorlarda yeniden programlanabilecek bir chip bulunmadığından chip tuning işlemi gerçekleştirilemiyor. Atmosferik benzinli motorlarda chip tuningle elde edilen güç miktarı 4-6 HP’yi geçemiyor. Atmosferik eski nesil dizel motorlardaysa hiç bir kazanç elde edilemediğinden chip tuning yapılmıyor. Benzinli turbo motorlardaysa ciddi anlamda güç kazancı yaşanıyor. Elektronik bir program sayesinde turbo basıncı, benzin miktarı, ateşleme ve devir kesicide oynamalar yapılabiliyor. Bunun sonucunda yüzde 35'lere varan oldukça hissedilir bir performans artışı sağlanıyor. Aynı şekilde turbo dizel motorlarda da aynı oranlarda güç artışı yaşanıyor.
Chip tuningin faydaları ve zararları nelerdir?
Chip tuning yapılmış bir motor gaz pedalından gelen emirlere daha hızlı reaksiyon gösterir. Yüksek devirlerde güç artışı yaşanır böylece performansta yükselir. Ancak performansı hissedebilmek için yüksek devirlerde kullanım tarzı benimsenirse yakıt tüketiminin yükseldiği görülür. Normal kullanımdaysa yakıt tüketimi 100 km’de 1 ile 1.5 litre arasında azalabilir.
Chip tuning yapılmış bir otomobil servislerdeki bilgisayarlı elektronik test aletine bağlandığında göstergede "elektronik kumanda sistemi hatası" ya da "kilometre sınırlamasıyla oynanmış" ibareleri görülebilir. Bu nedenle otomobilin halen süren garantisi var ise bu iptal edilebilir. Chip tuningin en büyük tehlikesi sıcak bir havada düşük kaliteli yakıtla ve araç tam yüklüyken tam gaz seyredildiğinde motorun yanma riski olarak belirtilebilir. Yeterince iyi olmayan chip tuning yazılımı soğutma suyunda meydana gelebilecek aşırı ısınmayı algılayamayabilir ve silindir kapak contasının yanmasına neden olabilir. Benzinli turbo ya da turbo dizel motorlarda daha güçlü intercooler ve yağ soğutucularının kullanılmasına dikkat edilmelidir.
Bazı otomobillerin işletim sistemleri dışarıdan her türlü müdahaleye karşı korumalıdır. Bu nedenle bu modellerin işletim sistemini yeniden programlamak imkansızdır. Böyle modelleri de işletim sisteminin chipi sökülerek yerine programlanmış hazır chipler takılabilir. Böylece sistemin koruması aşılmış ve modifikasyon gerçekleşmiş olur.
Tahmini güç kazanımı
Marka/Model Kazanım Fiyat
Alfa Romeo 147 1.6 7-10 HP 750 YTL
Audi A3 1.8T 20-30 HP 960 YTL
Opel Astra 2.0 GSi 8-12 HP 650 YTL
Opel Corsa 1.0 6-8 HP 650 YTL
Peugeot 206 1.4 HDi 20-30 HP 1100 YTL
Peugeot 307 1.6 16V 7 – 11 HP 700 YTL
Renault Clio 1.5 dCi 20-30 HP 1200 YTL
Renault Megane 1.6 16V 7 – 12 HP
VW Golf 1.9 TDI 20-35 HP 1250 YTL
VW Passat 1.6 6-11 HP 650 YTL
No comments:
Post a Comment