This blog will redirect 2 http://trancemp3s.blogspot.com/ in 6 secs

Wednesday, September 19, 2007

SRS mi ? SRP mi ?

SRS mi ? SRP mi ?

SRP Airbag Nedir ?

SRP : System for Restraint and Protection

Yani "Sınırlama ve Koruma Sistemi". Airbag (Havayastığı) 'in bir diğer ismi. Bu "SRP" adı ilk nesil havayastıklarında kullanılmıştır. Daha sonra "SRP 2" adında ikinci nesil ortaya çıkmıştır. Bu 2 ismi arka arkaya kullanan firmalardan biri "Renault" dur. Bu iki nesil arasında çok büyük farklar yoktur. Sadece havayastıklarını kontrol eden sistemlerde ufak yapısal değişiklikler vardır. Çalışma prensipleri aynıdır.


SRS Airbag Nedir ?

SRS : Supplementary Restraint System

Yani "İlave Sınırlama Sistemi". Bu da havayastığının diğer isimlerinden biridir. Bu ismin kullanılmasının "asıl" sebebi, sürücülere "Havayastığı, emniyet kemerine ek olarak geliştirilmiş bir güvenlik donanımıdır" kelimesini sürekli olarak hatırlatmaktır. Çünkü hepimizin bildiği gibi (özellikle Türk zekası bu konuda ileri seviyededir) havayastığı olan araçlarda bazı "akıllı" kullanıcılar, sırf havayastığı uyarı ışığı sönsün, rahatsız etmesin diyerek, emniyet kemerini takmakta ancak emniyet kemeri kendi üzerinden değil, koltuk üzerinden geçmektedir (!) yani sürücü emniyet kemeri takılmış koltuğa oturmaktadır (!)


Unutulmaması gereken şudur :

Günümüz araçlarında şu koruma sistemleri mevcuttur :

1. Emniyet Kemeri

2. Emniyet kemeri gergi kontrol sistemi

3. Havayastığı

Bu 3 donanım "AYNI ANDA ÇALIŞMAK ve KORUMAK ÜZERE" tasarlanmıştır. Yani birini devre dışı bıraktığınızda "koruma" faktörü ortadan kalkar.


Emniyet kemeri gergi kontrol sistemi nedir ?

Bunun da adının "suyu" çıkarılmıştır. Ancak piyasada genel olarak kullanılan adı "piroteknik emniyet kemeri" dir. (pyrotechnic yazan üreticiler de mevcut - allah başımızdan eksik etmesin !)

Bu sistem, emniyet kemerinizi taktığınız yuvayı tutan bir hareketli halat, bu halatın ucunda bulunan piston ve pistonun içinde hareket edeceği bir tüpten oluşur. Tüp içinde gazla harekete geçen bir tertibat vardır. Bu tertibat, "havayastığı ile eş zamanlı" olarak, kaza anında direksiyona ya da konsola doğru yaklaşan yolcuyu, kemer sıklığını ayarlayarak koltuğa doğru çeker. Yani sizi koltuğa sıkı sıkı yapıştırır. Bu geri çekme, havayastığının işlevini ve koruma düzeyini biraz daha artırır.


Peki SRP ve SRS arasındaki fark nedir ?

Aslında fark SRP ve SRS arasında değil. SRS ismine geçiş, Havayastıkları ve Gergi kontrollü emniyet kemerlerinin kombine kullanılmaya başladığı döneme rastlar. Aynı zamanda SRS sistemi, "ikili açılma düzeyine / zamanına sahip" havayastıklarının kullanılmaya başladığı döneme rastlar.


İkili açılma düzeyine / zamanına sahip havayastığı nedir ?

Bu tip havayastıkları, "çarpma sırasında oluşan enerjiye göre" ve "kademeli" olarak şişer. Yani ufak darbelerde havayastığı daha az ve daha yumuşak şişer. Şiddetli darbelerde ise tam boyutta şişer ve diğer boyuta göre biraz daha serttir (daha doğrusu yolcunun baş hareketini daha iyi emecek şekile gelir)

Aynı zamanda bu havayastıkları, duruma göre kademeli olarak da şişebilir. Yani çarpma durumunda, yumuşaktan biraz daha sert yüzeye doğru kademeli olarak şişer.

Ancak karıştırılmaması gereken nokta bu "kademeli" sistem "SRS" değildir. Bu adı üzerinde başlı başına "kademeli açılan havayastığı sistemidir". Karıştırılmaması gereken nokta budur.


Sonuç olarak;

SRP ve SRS, havayastıklarının "dönemlere" göre aldıkları isimdir. Aralarında "teknolojik yapı farkı yoktur". Zaten teknolojik yapı farkı olan sistemler "ayrıca belirtilir". Yani kademeli sistem ise, üretici bunu "açıkca" yazar. Kademeli sistemin SRS ile ya da SRP ile bağlantısı yoktur.

No comments: